PRESS RELEASE: Catholics Urge Disgraced Cardinal: Don’t Vote in the Papal Conclave

Posted February 14, 2013

Not appropriate for Cardinal shamed by sex abuse cover-up to choose next pontiff
WASHINGTON – After the stunning news that Pope Benedict XVI will be stepping down effective Feb. 28, Catholics in Los Angeles are urging Cardinal Roger Mahony to stay home instead of participating in the election to determine the next pope. Mahony was recently stripped of his public duties for his part in a sex abuse cover-up while he led the Archdiocese of Los Angeles.

The College of Cardinals, made up of just fewer than 120 men under the voting eligibility cutoff age of 80, will meet at the Vatican in a closed door conference, known as a “conclave,” to determine the next leader of the worldwide Catholic church. Mahony, who participated in the 2005 gathering to elevate Joseph Ratzinger to the papacy, is 76 and still eligible to participate in the conclave.

“The circumstances of this conclave are shocking and require action, but the fact Cardinal Mahony would not choose to recuse himself would only tarnish the College,” said Father Joseph Palacios, a scholar and Catholic priest who was ordained in the Archdiocese of Los Angeles. “I’m not surprised there is a growing call to ask the Cardinal to stay home next month.”

Local Catholics United members in Los Angeles have organized a petition asking Cardinal Mahony to respect the victims of sex abuse that occurred under his watch and recuse himself from the papal conclave.

“It’s the right thing to do,” said Andrea León-Grossman, a Los Angeles member of Catholics United. “In the interests of the children who were raped in his diocese, he needs to keep out of the public eye. He has already been stripped of his ministry. If he’s truly sorry for what has happened, he would show some humility and opt to stay home.”

National abuse victims advocate David Clohessy echoed León-Grossman’s frustration.

“Mahony claims he’s sorry, and it’s time for him to act accordingly,” said Clohessy, the executive director of SNAP, the Survivors Network of those Abused by Priests. “Staying home would be a small but potentially helpful gesture that Mahony could easily make to help ameliorate the betrayal still felt by thousands of L.A. area victims and millions of L.A. area Catholics.”

Founded in 2004, Catholics United, and its educational arm, Catholics United Education Fund, are non-profit, non-partisan organizations dedicated to promoting the message of justice and the common good found at the heart of the Catholic Social Tradition.

For more information about Catholics United, “like” us on our Facebook page (www.facebook.com/CatholicsUnited), follow us on Twitter (www.twitter.com/CatholicsUnited) or on our blog at www.OurDailyThread.org.

**************************************

Católicos de Los Ángeles exigen al Cardenal Roger Mahony que se abstenga de participar en la Cónclave Papal

Consideran que es inapropiado qué el Cardenal que protegió a pederastas participe en la en la elección del próximo Papa

WASHINGTON – Miles de católicos reaccionaron hoy ante la noticia de que el Cardenal Roger Mahony vaya a participar en la cónclave para elegir a un nuevo Papa en Roma, después de la sorpresiva renuncia de Benedicto XVI al trono papal que dejará el próximo 28 de febrero. Mahony según fue anunciado, ha sido limitado en sus funciones públicas por la Arquidiócesis de Los Ángeles como resultado de las investigaciones que afirman protegió a un sin número de sacerdotes que abusaron de menores de edad mientras él estuvo al frente de la iglesia angelina.

El Colegio de Cardenales, que consta de un aproximado de 120 religiosos que cumplen con el requisito que exige sean menores de 80 años, se reunirán en el Vaticano en una Cónclave, que determinará quién será el próximo líder mundial de la iglesia católica. Mahony, quien participó en la cónclave del 2005 para elevar a Joseph Ratzinger hacia el papado, tiene ahora 76 años de edad y es susceptible a estar presente.

“Las circunstancias de esta cónclave son extraordinarias y requieren acción, pero el hecho de que el Cardenal Mahony decida estar presente solo empañarían al Colegio,” afirmó el Padre Joseph Palacios, un sacerdote católico quien fue ordenado en la Arquidiócesis de Los Ángeles. “No me sorprende que siga aumentando el número de personas que se oponen a que el Cardenal vaya a Roma y participe de este evento el mes que viene.”

Miembros locales de Catholics United en Los Ángeles están organizando a los inconformes para que presionen al Cardenal Mahony que muestre respeto por las víctimas de abuso sexual que ocurrieron bajo su cargo y que se abstenga de viajar a Roma y votar en la Cónclave Papal.

“Es lo correcto, es lo que debe de hacer,” acertó Andrea León-Grossman, una miembro de Catholics United de Los Ángeles. “Mahony debe de ver por los intereses de los menores que fueron abusados en su diócesis, él necesita mantenerse fuera del ojo público. Ya se le restringieron sus funciones públicas en el ministerio. Si de verdad se siente arrepentido de lo que sucedió, puede mostrar humildad y abstenerse de viajar a Italia.”

David Clohessy activista nacional en pro de las víctimas de abuso, está de acuerdo con la frustración de León-Grossman.

“Mahony dice estar arrepentido, y es hora de que actúe como tal,” dijo Clohessy, director ejecutivo de SNAP (Survivors Network of those Abused by Priests). “Abstenerse de hacer el viaje sería un pequeño paso, significaría potencialmente un gesto que ayudaría a Mahony a aminorar el sentimiento de traición que todavía guardan miles de víctimas y millones de católicos en el área de Los Ángeles.”

Fundada en el 2004, Catholics United, y su rama educativa, Catholics United Education Fund, son organizaciones sin fines de lucro, no partidistas dedicadas a promover el menaje de justicia el bienestar común que se puede encontrar en el corazón de la tradición social católica.

Para más información a cerca de Catholics United, nuestra página de Facebook es (www.facebook.com/CatholicsUnited), síganos en Twitter (www.twitter.com/CatholicsUnited) o en nuestro blog www.OurDailyThread.org.